Ännu mer panikfilm (användargenererat innehåll)

clover.jpg Tidigare idag berättade jag om J.C. Hutchins inbjudan till läsare att bidra med deras filmer från mardrömmen under the Obsidian blackout. Jag nämnde i postningen att min gissning är att filmerna kommer skapa en förhandsstämning liknande klippen som spreds inför »Cloverfield«. Som av en händelse ramlade jag ikväll in på »Cloverfield«-kampanjsiten whencloverfieldhit.com. Lagom till DVD-släppet av den arrangeras en tävling på siten där man får skicka in sin egen film från när katastrofen skedde. Naturligtvis är dessa panikfilmer inte lika spännande som i J.C. Hutchins fall eftersom dessa är reaktiva på filmen och nu bara blir lite promotionkrydda till DVDn istället för att ligga till grund för filmen, men jag tänkte det ändå var tvunget att nämnas här eftersom jag bashade hur reklambyråer använder begreppet »aktivera användare« i förra postningen. Förlåt, PR-människor. I och med detta kan vi väl konstatera att »Cloverfield« är ett bra exempel på hur man i denna nya tid kan använda kampanjsiter, läckt YouTube-material, viralt mayhem och användaraktivering och ändå (eller på grund av det) dra in 161 miljoner dollar i intäkter från biobiljetter.

Kanske relaterade inlägg: